نماد سایت اپوایس

راه مقابله با بیماری حرکت در استفاده از واقعیت مجازی یا VR

مقابله با بیماری حرکت در استفاده از واقعیت مجازی Virtual Reality یا VR

واقعیت مجازی virtual reality

حس غوطه وری که واقعیت مجازی (virtual reality) برای کاربران ایجاد میکند یکی از بزرگترین نقاط قوت آن برای فروش است و در عین حال همین نکته بزرگترین اشکال آن نیز به حساب می آید.

بیماری حرکت (motion sickness) یکی از رایج ترین عوارض جانبی VR یا واقعیت مجازی ست. این حالت ناخوشایند زمانی به وجود می آید که مغز برای تطبیق حرکتی که چشم ها آن را میبینند با فقدان حرکتی که بدن آن را حس میکند دچار مشکل میشود.

در حال حاضر افراد زیادی از جمله تیم هایی از کمپانی مایکروسافت (Microsoft) و دانشگاه استنفورد (Stanford University) در حال کار بر روی این مشکل هستند. محققانی از دانشگاه کلومبیا (Columbia University) اخیرا شیوه ای ابداع کردند که در آن با پوشاندن و کاهش دید بازیکن، علائم بیماری را به حداقل میرساند.

ایجاد حالت تهوع در استفاده از VR، به علت دریافت سیگنال های متفاوت و در هم و بر هم توسط مغز است که از راه حس های مختلف به آن ارسال میشود، حس بینایی و چشم ها حرکت را تشخیص میدهند مانند راه رفتن و یا رانندگی در فضای مجازی اما اعصاب دهلیزی گوش داخلی که به حرکت و تعادل بدن مربوط میشوند، به علت ساکن بودن بازیکن در یک نقطه با حس حرکت دریافت شده از چشم ها تطابق پیدا نمیکنند.

نتیجه تحقیقات تیم دانشگاه کلمبیا برای مقابله با بیماری حرکت واقعیت مجازی (VR)

محققان دانشگاه کلومبیا با تمرکز بر میدان دید (FOV) بازیکن دریافتند که با ایجاد تعدیل در محدوده بصری، بیماری حرکت به شدت کاهش می یابد. به طور کلی میتوان این گونه بیان کرد که کاهش میدان دید باعث کاهش نشانه های بصری و در نتیجه کاهش اختلاف بین ورودی های حسی در مغز میشوند.

میدان دید انسان در حالت عادی 180 درجه است و اغلب هدست های VR زاویه ای در حدود 100 درجه را نمایش میدهند و متاسفانه کاهش بیشتر این زاویه باعث خواهد شد تا کاربران، دیگر حس قرار گرفتن در واقعیت مجازی را از دست بدهند و بیشتر حسی مانند نگاه کردن به صحنه ها از پشت یک دوربین شکاری داشته باشند.

برای پیدا کردن راه حلی میانه، محققین دانشگاه کلومبیا نرم افزاری طراحی کرده اند که به صورت داینامیک و پویا میدان دید کاربر را تنظیم میکند. این برنامه بر اساس موقعیت و سرعت کاربر در محیط مجازی، به صورت خودکار اندازه زاویه دید را تغییر میدهد، به این صورت که هنگامی که کاربر در حرکت و شتاب است دو دایره با لبه هایی نرم و مبهم میدان دید هر کدام از چشم ها را کاهش میدهند و در حالتی که کاربر ثابت است، برای افزایش حس تعلیق در فضا، زاویه دید به بیشترین حد خود میرسد. نکته جالب توجه در این نرم افزار آن است که کاربر هنگام استفاده از آن متوجه تغییرات ایجاد شده در زاویه دید خود نخواهد شد.

با به دست آمدن این نتایج محققین قصد دارند عوامل موثر دیگر بر کاهش بیماری حرکت در بازیکنان را بررسی کنند و از آنها نیز برای کاهش علائم استفاده کنند. عواملی مانند تعداد ضربان قلب و میزان نور و روشنایی.

مایکروسافت راه حل متضادی برای مقابله با بیماری حرکت VR در پیش گرفته است

شاید یادآوری این نکته که این تحقیقات موفق دقیقا از راه حلی درست بر عکس راه حل مایکروسافت استفاده کرده است شگفت انگیز ترین جای ماجرا باشد. تیم محققین مایکروسافت زاویه دید را به 170 درجه، یعنی بسیار نزدیک به زاویه دید طبیعی انسان، افزایش داده اند و با این کار حس تعلیق را در بازیکنان افزایش داده و باعث کاهش ایجاد تهوع در آنها شده اند.

امید آن میرود که با تلفیق نتایج به دست آمده از پروژه های تحقیقاتی مختلف در این زمینه، نسل بعدی هدست های واقعیت مجازی برای استفاده کاربران بسیار راحت تر باشند.

کانال تلگرام اپوایس

خروج از نسخه موبایل