مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب و راه حل مقابله و پیشگیری از آن

مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب و راه حل مقابله و پیشگیری از آن
میزان رضایت شما از این مقاله

چقدر طول ميكشد تا به خواب برويد؟ در حالت عادي ٢٠ دقيقه طول ميكشد تا هنگامي كه فرد در تخت خود دراز ميكشد به خواب برود، اما در حال حاضر عاملي مهم وجود دارد كه اين زمان را براي همه ما طولاني تر ميكند و آن استفاده از گوشي تلفن همراه مان در هنگام خواب و مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب و پیش از خوابیدن است.

اغلب ما بدون توجه به عواقب و مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب، آن را با خودمان به تختخواب ميبریم، قبل از خواب پيام هايمان در شبكه هاي اجتماعي را چك ميكنيم و يا به سايت هاي مورد علاقه مان سري ميزنيم؛ اگرچه عموما اين كار را براي سريعتر سپري كردن مدت زماني كه طول ميكشد تا خوابمان ببرد انجام ميدهيم اما حقيقت آن است كه گوشي تلفن همراهمان خواب آرام شب را از ما ميگيرد.

در يك جمله كوتاه ميتوان گفت علت اين امر آن است كه شما به نور متساعد شده از صفحه نمايش گوشيتان خيره شده ايد و اين نور باعث ميشود مغزتان به اشتباه گمان كند روز هنوز به پايان نرسيده و شما وارد ساعات شب نشده ايد.

.

نور آبی عامل اصلی آسیب ها و مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب

تمامي متخصصان بر اين عقيده اند كه استفاده از تلفن همراه در رختخواب امري غلط و مغاير با اصول سلامتي ست چرا كه قرار گرفتن در معرض تابش نور زياد در ساعات شب باعث ايجاد بيخوابی و حتي بروز اختلات در خواب شما خواهد شد.

پس اينگونه كه مشخص شد اين تنها سيل بي پايان پيام هاي رسيده به دست شما در شبكه هاي اجتماعي نيست كه باعث ميشود شما به سرعت به خواب نرويد و در واقع اين نور صفحه نمايش گوشيتان است كه شما را بيخواب كرده، به ويژه نور آبي آن.

نور آبي اي كه از اغلب صفحه هاي نمايش نظير گوشي هاي هوشمند، تبلت ها، كامپيوتر ها و تلويزيون ها متساعد ميشود همان نور آبي با طول موج كوتاهي ست كه خورشيد در ساعات روز از خود منتشر ميكند و باعث بيدار شدن و ماندن ما ميشود؛ درست بر عكس آنچه ما به هنگام شب و استراحت كردن به آن نياز داريم.

bluelight
مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب

.

به همين دليل است كه نبايد گوشي تلفن همراهتان را با خودتان به تختخواب ببريد تا نور آبي صفحه نمايش آن باعث نشود مغزتان با تصور آنكه هنوز در ساعات روز به سر ميبريد هرمون هايي كه باعث به خواب رفتن بدنتان ميشود را سركوب كند. مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب .

مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب

راه کار مقابله و پیشگیری از مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب

اگر با وجود همه اين توضيحات هنوز هم ميخواهيد گوشي هوشمندتان را با خودتان به تختخواب ببريد تنها راهي كه اثرات منفي ناشي از نور آبي صفحه نمايش گوشيتان را از بين ميبرد، فيلتر كردن آن است.

فيلتر ها و اپليكيشن هاي انجام اين كار انواع متفاوتي دارند اما تمام آنها به يك شيوه عمل ميكنند و آن اضافه كردن يك پرده نور قرمز به صفحه نمايش گوشي ست كه ميزان نور آبي را به حداقل ميرساند.

.

چطور از تکنولوژی فيلتر هاي نور آبي برای جلوگیری و پیشگیری از مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب، استفاده كنيم؟

براي فيلتر كردن نور آبي صفحه نمايش گوشيتان گزينه هاي متفاوتي وجود دارد اما بهترين راه به تفکیک مدل گوشي ها در زیر برای شما آماده شده است:

فعال کردن تکنولوژی فیلتر آبی در گوشی آيفون و آيپد (iPhone, iPad)

از آی او اس 9.3 به بعد،اپل گزينه Night shift را به ديوايس هاي سازگار با اين آی او اس اضافه كرد. Night Shift همان طور كه گفته شد يك پرده از رنگ قرمز را به صفحه نمايش گوشي اضافه ميكند كه البته ميزان شدت اين رنگ قرمز توسط شما قابل تعيين است.

براي فعال كردن گزينه Night Shiff ميتوانيد با كشيدن انگشتتان از پايين صفحه به سمت بالا و از طريق Control Center و ضربه زدن بر روي Night Shift از اين قابليت استفاده نماييد و يا به وسيله وارد شدن به بخش Setting، سپس Display & Brightness و در آخر Night Shift، ميزان شدت رنگ قرمز و زمان فعال و غير فعال شدن خودكار آن را تنظيم كنيد.

فعال کردن تکنولوژی فیلتر آبی در  گوشي پيكسل گوگل  (Google Pixel)

اين قابليت با نام Night Light در گوشي هاي پيكسل طراحي شده و با وارد شدن به بخش Setting، سپس Display و Night Light اين قابليت را فعال و يا زمانبندي آن را تنظيم نماييد.

فعال کردن تکنولوژی فیلتر آبی در گوشي گلكسي اس ٧ سامسونگ (Samsung Galaxy S7)

در گوشي هاي گلكسي اس ٧ سامسونگ اين قابليت با نام Blue Light Filter وجود دارد كه امكان فيلتر كردن نور آبي را براي دارندگان اين گوشي ها فراهم ميكند.

ساير گوشي هاي اندرويد

متاسفانه تمامي ديوايس ها و گوشي هاي اندرويد به صورت پيشفرض داراي قابليت فيلتر نور آبي و عامل کاهش مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب نيستند اما براي اضافه كردن اين قابليت به گوشي هاي هوشمند اندرويد ميتوان از اپليكيشن هاي متفاوتي استفاده كرد.

اپلیکیشن اندروید Twilight، راه مقابله با مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب

اپلیکیشن اندروید Twilight يكي از اين اپليكيشن هاست كه اگرچه نسخه قابل خريد آن داراي امكانات گسترده تري ست اما نسخه رايگان اين اپليكيشن نيز براي كاربران كاملا كاربردي و كافي ست و میتواند آسیبها  و مضرات استفاده از گوشی موبایل در رختخواب را از بین می برد.

.

لینک دانلود اپلیکیشن Twilight

icon-google-play1

.

کانال تلگرام اپوایس
android_icon

اگر برای دانلود از گوگل پلی با پیغام “this application is not available in your country” مواجه شدید برای رفع کردن مشکل به این پست در صفحه ترفندها مراجعه نمایید.

لطفا نظرات و سوالات خود را در پایین همین صفحه در قسمت دیدگاه یادداشت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *